Top 4: Hits door autoreclames

- Top 4

 Shakira Meghan Trainor Charlie Puth City To City The Weeknd
The Weeknd 2019

Blinding Lights van The Weekend heeft de eerste plaats in de Nederlandse Top 40 bereikt. Die heeft hij mede te danken aan de Mercedes-Benzreclame, waarin dit nummer te horen is. In het verleden hebben autoreclames al vaker voor grote hits gezorgd.

1 City To City - The Road Ahead (Miles Of The Unknown)
uit de reclame voor Mitsubishi Space Star

Verschillende acts hebben hun enige Top 40-succes te danken aan een autoreclame. Denk maar aan Haevn, Bhangra Knights, First Aid Kit en Simone White. Hun nummers werden bescheiden hits. Dat kan niet gezegd worden van City To City. Hun nummer The Road Ahead (Miles Of The Unknown), afkomstig uit de reclame voor de Mitsubishi Space Star, stond vier weken op nummer 1 en groeide uit tot de grootste hit van 1999. In de 40 seconden durende reclame is alleen de stem van Sandro van Breemen te horen. Toen de reclame aansloeg en er vraag naar het nummer ontstond, werd besloten het liedje uit te werken tot een volwaardige song. Deze nam Sandro samen op met Maarten van Praag onder de naam City To City. Deze naam is een verwijzingen naar de achternamen van Sandro en Maarten. The Road Ahead is de succesvolste Top 40-hit die speciaal is geschreven voor een reclamespot.

2 Charlie Puth feat. Meghan Trainor - Marvin Gaye
uit de reclame voor Fiat 500

Als je de videoclip van het nummer Marvin Gaye van Charlie Puth feat. Meghan Trainor bekijkt, dan valt halverwege op dat er wel heel erg prominent een Fiat 500 in beeld komt: een gevalletje van product placement. Niet zo vreemd, want het nummer werd internationaal gebruikt in een reclame voor de Fiat 500. Dit zorgde ervoor dat de track destijds veel geshazamd werd. Het duurde overigens nog een hele poos voordat het nummer een hit werd. Dat gebeurde pas op 31 oktober, nadat Marvin Gaye al twee maanden in de Tipparade had gestaan. De single werd toen al een halfjaar gebruikt in reclame-uitingen van Fiat. In die periode had Charlie Puth inmiddels zijn Top 40-debuut gemaakt met een andere track, die toevallig ook iets met auto's te maken had. Het gaat om het nummer See You Again van Wiz Khalifa feat. Charlie Puth. Dat is afkomstig van de soundtrack van de actiefilm Furious 7, waarin snelle auto's een prominente rol spelen. Daar komt de Fiat 500 niet in voor.

3 Shakira - Pure Intuition
uit de reclame voor SEAT León

Eind 2006 ging SEAT een samenwerking aan met Shakira. De Spaanse autofabrikant sponsorde Shakira's Oral Fixation Tour en de Colombiaanse zangeres zou in reclame-uitingen het gezicht worden van het automerk. In januari 2007 was Shakira voor het eerst in een SEAT-reclame te zien. In die reclame was ook een nieuwe track van haar te horen. Nou ja, helemaal nieuw was die niet, want het was een Engelse vertaling van de albumtrack Las De La Intuición uit 2005. Onder de naam Pure Intuition werd het nummer op 3 februari 2007 uitgeroepen tot Alarmschijf en in maart bereikte het de achtste plaats in de Top 40. Dat was wel bijzonder, aangezien het nummer niet op cd-single was uitgebracht en het zijn notering dus puur vergaard had op basis van downloads en airplay. De samenwerking tussen SEAT en Shakira was overigens niet alleen op muzikaal gebied. Het merk presenteerde dat jaar een speciale uitvoering van de SEAT León Cupra, waarbij Shakira inbreng heeft gehad in de kleur en materiaalkeuze van de auto. De opbrengt van dit unieke exemplaar ging naar Shakira's goede doel Pies Descalzos.

4 The Weeknd - Blinding Lights
uit de reclame voor Mercedes-Benz EQC

Ook onze nieuwe nummer 1-hit is het gevolg van een samenwerking tussen een automerk en een artiest. Om hun eerste elektrische SUV, de Mercedes-Benz EQC, aan te man te brengen, benaderde Mercedes The Weeknd. Door een populaire popster in de arm te nemen, hoopt de Duitse autoproducent met name jongeren aan te spreken. Net als bij Shakira is in de Mercedesreclame ook voor The Weeknd zelf weggelegd. In het filmpje laadt hij zijn auto op en rijdt hij er vervolgens in rond, met zijn nieuwe track Blinding Lights op de achtergrond. Daarnaast zijn er ook veel beelden te zien van historische Mercedesmodellen, waaronder hun eerste model: de Patentwagen uit 1886. De rol van The Weeknd is in de Enjoy Electric-campagne van Mercedes niet beperkt tot muzikant en acteur. Hij wordt zelfs als creative director genoemd. De kans is groot dat Blinding Lights zal uitgroeien tot de op een na grootste Top 40-hit uit een autoreclame en mogelijk loopt het record van The Road Ahead zelfs gevaar. Daarvoor moet het nummer 817 punten zien te verzamelen. Een hele klus, maar niet onmogelijk.